Вас вітає логопед закладу дошкільної освіти
Горбунцова Гулія Ануарівна
10 ПРОСТИХ ПОРАД ЛОГОПЕДА БАТЬКАМ
Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.
Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.
Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.
Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»
Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.
Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.
Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.
Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.
Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.
Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати пам’ять і увагу.
Дуже важливо вже у ранньому віці звернути увагу на мовний розвиток дитини, а не чекати, коли вона «сама заговорить».
Коли слід звертатись до логопеда:
- якщо у дитини не з’явилось мовлення до 2 років або словник налічує не більше 10 слів;
- коли дитина в 4 роки не вимовляє або неправильно вимовляє звуки;
- коли дитина повторює перші звуки, склади багато разів (заїкається);
- якщо дитина не запам’ятовує вірші, не може переказати казку, порушує структуру слів.
Як розвинути дрібну моторику руки дитини?
- РОЗМИНАТИ ПАЛЬЦЯМИ ТІСТО, ГЛИНУ, ПЛАСТИЛІН, М’ЯТИ ПОРОЛОНОВІ КУЛЬКИ, ГУБКУ.
- КАТАТИ ПО ЧЕРЗІ КОЖНИМ ПАЛЬЦЕМ ДРІБНІ НАМИСТИНИ, КАМІНЧИКИ, КУЛЬКИ.
- ЛЯСКАТИ В ДОЛОНІ ТИХО, ГОЛОСНО, В РІЗНОМУ ТЕМПІ.
- НАНИЗУВАТИ НАМИСТИНИ, ҐУДЗИЧКИ НА НИТКИ.
- ЗАВ’ЯЗУВАТИ ВУЗЛИ НА ТОВСТІЙ І ТОНКІЙ ВІРЬОВКАХ І ШНУРКАХ.
- ЗАВОДИТИ БУДИЛЬНИК, ІГРАШКИ КЛЮЧИКОМ.
- ШТРИХУВАТИ, МАЛЮВАТИ, РОЗФАРБОВУВАТИ ОЛІВЦЕМ, КРЕЙДОЮ, ФАРБАМИ, РУЧКОЮ ТОЩО.
- РІЗАТИ НОЖИЦЯМИ.
- КОНСТРУЮВАТИ З ПАПЕРУ (ОРІГАМІ), ШИТИ, ВИШИВАТИ, В’ЯЗАТИ.
- РОБИТИ ПАЛЬЧИКОВУ ГІМНАСТИКУ.
- МАЛЮВАТИ УЗОРИ ПО КЛІТИНКАХ В ЗОШИТІ.
- ЗАЙМАТИСЯ НА ДОМАШНЬОМУ СТАДІОНІ І СНАРЯДАХ, ДЕ ПОТРІБНИЙ ЗАХВАТ ПАЛЬЦЯМИ (КІЛЬЦЯ, ЩАБЛИНА ТА ІНШІ).
